1952 - הילדים שהגיעו מא...הילדים שהגיעו מאיילת השחר וכפר גלעדי בעקבות הפילוג 1952 - הילדים שהגיעו מאיילת השחר וכפר גלעדי בעקבות הפילוג קרא עוד
חזרהעריכה
פרטים (49)
דוד דימנשטין ז"ל
ילדים חדשים מצטרפים לקיבוץ...
דינה ושלום חבלין עם צביקה ומיכה...
עלי, קיקה, נוגה ואיה שמוקלר / רביד...
שלום חבלין עם מיכה, דבורלה ושרלה - בת דו...
בנות רוזנבלום חנה, עירית ומיקי...
עירית רוזנבלום/ אהרון
חנה ומיקי רוזנבלום
יום הולדת בגן זינה
משפחת כנעני
אבנר וזיוה שמחאי
משפחת שמוקלר / רביד
מימין לשמאל מיכל כנעני / חורי, איה רביד/...
אורה מילדי המקום עם מרגלית שמעון וקיקה...
חג ביכורים במרכז התמונה סיצ'ה ויעלה ...
משפחת רוזנבלום עם מיקי תינוקת...
דינה חבלין עם דבורלה
צביקה ומיכה חבלין
עלי שמוקלר / רביד
קיקה שמוקלר / רביד
איזה רות אראלה ודוד דימנשטין...
צילה וזיוה שמחאי
יעלה וסיצה כנעני
חביבה כהן / רביד, מיה רייס / שמיר רוכנות...
יורם בר וראובן שמי
חווה רחמילביץ עם אבנר
נתן רייס עם ארנון ומיה
איה שמוקלר- חבלין, חביבה רביד ומיה רייס ...
אלה וגיורא ברמן עם אריה, נאוה ושיקה...
ראשונה מימין נגה שמוקלר- רייס...
יורם בר
צד שמאל מיכה חבלין
צילה עם הילדים
מדובר על כניראה נחום זכאי מימין, נמרוד ז...
אראלה- גיתית ודוד דימנשטיין...
מיכה חבלין ודבורלה
עירית רוזנבלום אהרון
אלה ברמן
אריה, נאוה ושיקה ברמן
אלה וגיורא ברמן עם אריה, נאוה ושיקה...
חייה לבנברג עם ילדי קבוצת אלון...
יורם בר
מיכה ודבורלה בר 1952
יורם וחיים בר
ילדי הקיבוץ עם ילדי אילת השחר וכפר גלעד...
ילדי המצטרפים החדשים בעקבות הפילוג...
קיקה שמוקלר- אורה בן מאיר ושריקה קניאס /...
חוה ומיכאל דרורי עם שלומית...
מתוך מאמר של מוקי צור על הפילוג בקיבוץ
סיפור פילוגי תנועות נוער, קיבוצים , תנועות קיבוציות ומפלגות פוליטיות מלווה אותנו שנים ארוכות. המחירים ששולמו הם אדירים . לא רבים אוהבים לדבר עליהם כי אחת מהתכונות של פילוגים היא שבחלוף השנים אין הם נראים כמתקבלים על הדעת. כיצד קורה שאנשים הקרובים ביותר חברתית, שהיו שותפים במשימות, אפילו בני משפחה מתרחקים זה מזה באופן כה דרמטי? כיצד נפגמים יחסים באופן שאי אפשר להיחלץ מן המלכוד? כיצד משתלטת הסטיגמה, פורץ החרם ובעקבותיו השתיקה וההשתקה? כעבור שנים מתברר לכל השותפים כי 'השטן נכנס ביניהם' כלומר הם לא כל כך יכולים למסור לזולתם מה קרה. הנסיבות השתנו והסיבות לפילוג כבר לא נראות בעיני שני הצדדים. מבחינה זו הפילוג דומה למעשה של אהבה עזה ושרירותית, שנראה שאין לה נימוקים. האם הפילוג הוא העונש על הקמת מגדלי בבל של ציפיות ? או אולי שבירת כלים נזעמת המגיחה מתוך דיכאון גדול ? האם זהו תהליך הנובע מאינטרסים מיובאים או מתוך אובדן פנימי של שפה משותפת? האם הוא מפלה אידיאית או טעות בהערכת מצב?
האם בירור מחודש יוכל להתיר את הקשר הזה ולהפוך אותו מפולקלור של רעל העובר מדור אל דור לברית מחודשת בין דורות?
קורותיו של הפילוג בתנועה הקיבוצית הוא פרק עלום יחסית. מדובר מעט אך מורגש רבה. הוא מופיע בסיפורים הנמסרים מפה לאוזן , בתמיהה העצמית, בחוש ההומור. גם ברגעי הכרעה פחד הפילוג וצלקותיו עלולים לשתק ולאיים.
שורשים תרבותיים
הפילוג והחרם אינם תופעות חדשות. הם פועלים בכנסיות ,במסגדים ובבתי כנסת, במסדרים דתיים במזרח ובמערב, בתנועות מהפכניות, בניסיונות להחזיר עטרה ליושנה ובמאבקים להביא בשורה חדשה. בעם היהודי נרשמו פרידות בין יהודה וישראל וגלות עשרת השבטים, בבית שני היו צדוקים התפלגו מפרושים, איסיים ממשיחיים, בייתוסים , בית הלל מבית שמאי, פילוגים הביאו למלחמות אזרחים בתקופת המרד הגדול, ובגולה התפלגו קראים ורבניים, שבתאים, פרנקיסטים, חסידים והמתנגדים . בין החסידים עצמם התהוו אינסוף פלגים, חצרות. צדיקים נאבקו זו בזו גם כאשר עמדו יחד מול רבנים מטעם ממשלת הצאר ומוסרניקים היוצרים פדגוגיה אלטרנטיבית . הרבה פעמים הפילוג לא הסתיים בחרמות וגידופים ובהקמת בתי כנסיות חדשים. אפילו לא בהפיכת כשר לטרף. היתה גם הלשנה ומסירה לידי השלטונות הלא יהודיים שבידם היה הכוח לאסור ולהגלות. במאה העשרים המשיך הפילוג לפעול בין משכילים וחרדים , בין חובבי ציון לסוציאליסטים, בין גרסאות שונות של ציונות מדינית ומעשית, בין גרסאות שונות של ציונות סוציאליסטית לבין שומרי חומות טוהרת הלאום כנגד אוניברסאליות קוסמופוליטית. פילוג היה בסיס לבית המכוון מול בתים אחרים. אלטרנטיבה . מפלגות ערבו לחבריהם והעניקו להם בימה לעומתית. המשותף בין כל הפילוגים הללו היא העובדה כי הם לא מבקשים הכרעה דמוקרטית ענווה וקשה, אין הם נרגעים בניסוח חילוקי הדעות ושיחה אודותיהם. הם ממסדים העדר יכולת להשפיע איש על רעהו בדרך של לימוד חברי, קביעת סדר עדיפויות, דחיית פתרונות מתוך אמונה כי אי פעם יכולה להגיע שעתם. בפילוגים תנועות ואנשים נשברים והופכים לקנאים. הקנאות לא נובעת מעודף אמונה אלא מהרצון לאחות מבפנים אמונה שבורה שנופצה לרסיסים. לעתים הניפוץ לא מגיע דווקא מהנושא עליו הדעות חלוקות. הוא פורץ ממעמקים שלא תמיד נהירים למתפלגים עצמם. הם נושאים תוקפנות לא פתורה ומוציאים אותה על סביבתם בנושאים שנראים קטנוניים ושוליים. היסטוריונים מגלים לנו כי בחברות בעלות מתח רעיוני דתי גבוה נגרמות תאונות למכביר. התאונה היא הפילוג. כך קרה בין פסיכולוגים, אמנים, בעולם האקדמי. קבוצות רעיוניות קוראות את העולם דרך המתחים הרעיוניים שהן יוצרות.
ברל כצנלסון האמין כי היצר הפלגני בעם היהודי הוא חלק מתרבות הגלות . הוא קיווה שהמפעל בארץ יאחד את השונים אך הוא היה מודע לכך כי המתח לקראת העתיד עלול לעורר את 'השטן המרקד' דווקא במקום בו רוחש האידיאליזם והתום. כשהוא עצמו ניסה לאחד את המתפלגים לא פעם מצא עצמו שופך שמן על המדורה.
שלום חבלין עם מיכה, דבורלה ושרלה - בת דודה
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
בנות רוזנבלום חנה, עירית ומיקי
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
עירית רוזנבלום/ אהרון
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
חנה ומיקי רוזנבלום
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
יום הולדת בגן זינה
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
משפחת כנעני
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
אבנר וזיוה שמחאי
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
משפחת שמוקלר / רביד
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
מימין לשמאל מיכל כנעני / חורי, איה רביד/ חבלין, חביבה כהן / רביד, נאוה ברמן / הימן, מיה רייס / שמיר, רוכנות שורה ראשונה צד ימין דמות לא מזוהה לידה עירית רוזנבלום / אהרון
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
אורה מילדי המקום עם מרגלית שמעון וקיקה
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
חג ביכורים במרכז התמונה סיצ'ה ויעלה
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
משפחת רוזנבלום עם מיקי תינוקת
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
דינה חבלין עם דבורלה
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
צביקה ומיכה חבלין
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
עלי שמוקלר / רביד
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
קיקה שמוקלר / רביד
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
איזה רות אראלה ודוד דימנשטין
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
צילה וזיוה שמחאי
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
יעלה וסיצה כנעני
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
חביבה כהן / רביד, מיה רייס / שמיר רוכנות נערה לא מזוהה ועירית רוזנבלום / אהרון
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
יורם בר וראובן שמי
קרא עוד
קרדיטים: צלם לא ידוע, עיבוד תמונה רינה שגיא
חווה רחמילביץ עם אבנר
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
נתן רייס עם ארנון ומיה
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
איה שמוקלר- חבלין, חביבה רביד ומיה רייס - שמיר
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
אלה וגיורא ברמן עם אריה, נאוה ושיקה
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
ראשונה מימין נגה שמוקלר- רייס
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
יורם בר
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
צד שמאל מיכה חבלין
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
צילה עם הילדים
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
מדובר על כניראה נחום זכאי מימין, נמרוד זכאי משמאל למטה וחגי זכאי משמאל למעלה צולם כניראה בסביבות בקיץ 1939
קרא עוד
קרדיטים:
אראלה- גיתית ודוד דימנשטיין
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
מיכה חבלין ודבורלה
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
עירית רוזנבלום אהרון
קרא עוד
קרדיטים: עיבוד תמונה רינה שגיא
אלה ברמן
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
אריה, נאוה ושיקה ברמן
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
אלה וגיורא ברמן עם אריה, נאוה ושיקה
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
חייה לבנברג עם ילדי קבוצת אלון
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
יורם בר
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
מיכה ודבורלה בר 1952
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
יורם וחיים בר
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
ילדי הקיבוץ עם ילדי אילת השחר וכפר גלעדי המצטרפים
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
ללא כותרת
קרא עוד
קרדיטים: לא ידוע
ילדי המצטרפים החדשים בעקבות הפילוג
קרא עוד
קרדיטים: עיבוד תמונה רינה שגיא
קיקה שמוקלר- אורה בן מאיר ושריקה קניאס /דומן
קרא עוד
מתוך מאמר של מוקי צור על הפילוג בקיבוץ
סיפור פילוגי תנועות נוער, קיבוצים , תנועות קיבוציות ומפלגות פוליטיות מלווה אותנו שנים ארוכות. המחירים ששולמו הם אדירים . לא רבים אוהבים לדבר עליהם כי אחת מהתכונות של פילוגים היא שבחלוף השנים אין הם נראים כמתקבלים על הדעת. כיצד קורה שאנשים הקרובים ביותר חברתית, שהיו שותפים במשימות, אפילו בני משפחה מתרחקים זה מזה באופן כה דרמטי? כיצד נפגמים יחסים באופן שאי אפשר להיחלץ מן המלכוד? כיצד משתלטת הסטיגמה, פורץ החרם ובעקבותיו השתיקה וההשתקה? כעבור שנים מתברר לכל השותפים כי 'השטן נכנס ביניהם' כלומר הם לא כל כך יכולים למסור לזולתם מה קרה. הנסיבות השתנו והסיבות לפילוג כבר לא נראות בעיני שני הצדדים. מבחינה זו הפילוג דומה למעשה של אהבה עזה ושרירותית, שנראה שאין לה נימוקים. האם הפילוג הוא העונש על הקמת מגדלי בבל של ציפיות ? או אולי שבירת כלים נזעמת המגיחה מתוך דיכאון גדול ? האם זהו תהליך הנובע מאינטרסים מיובאים או מתוך אובדן פנימי של שפה משותפת? האם הוא מפלה אידיאית או טעות בהערכת מצב?
האם בירור מחודש יוכל להתיר את הקשר הזה ולהפוך אותו מפולקלור של רעל העובר מדור אל דור לברית מחודשת בין דורות?
קורותיו של הפילוג בתנועה הקיבוצית הוא פרק עלום יחסית. מדובר מעט אך מורגש רבה. הוא מופיע בסיפורים הנמסרים מפה לאוזן , בתמיהה העצמית, בחוש ההומור. גם ברגעי הכרעה פחד הפילוג וצלקותיו עלולים לשתק ולאיים.
שורשים תרבותיים
הפילוג והחרם אינם תופעות חדשות. הם פועלים בכנסיות ,במסגדים ובבתי כנסת, במסדרים דתיים במזרח ובמערב, בתנועות מהפכניות, בניסיונות להחזיר עטרה ליושנה ובמאבקים להביא בשורה חדשה. בעם היהודי נרשמו פרידות בין יהודה וישראל וגלות עשרת השבטים, בבית שני היו צדוקים התפלגו מפרושים, איסיים ממשיחיים, בייתוסים , בית הלל מבית שמאי, פילוגים הביאו למלחמות אזרחים בתקופת המרד הגדול, ובגולה התפלגו קראים ורבניים, שבתאים, פרנקיסטים, חסידים והמתנגדים . בין החסידים עצמם התהוו אינסוף פלגים, חצרות. צדיקים נאבקו זו בזו גם כאשר עמדו יחד מול רבנים מטעם ממשלת הצאר ומוסרניקים היוצרים פדגוגיה אלטרנטיבית . הרבה פעמים הפילוג לא הסתיים בחרמות וגידופים ובהקמת בתי כנסיות חדשים. אפילו לא בהפיכת כשר לטרף. היתה גם הלשנה ומסירה לידי השלטונות הלא יהודיים שבידם היה הכוח לאסור ולהגלות.
במאה העשרים המשיך הפילוג לפעול בין משכילים וחרדים , בין חובבי ציון לסוציאליסטים, בין גרסאות שונות של ציונות מדינית ומעשית, בין גרסאות שונות של ציונות סוציאליסטית לבין שומרי חומות טוהרת הלאום כנגד אוניברסאליות קוסמופוליטית. פילוג היה בסיס לבית המכוון מול בתים אחרים. אלטרנטיבה . מפלגות ערבו לחבריהם והעניקו להם בימה לעומתית. המשותף בין כל הפילוגים הללו היא העובדה כי הם לא מבקשים הכרעה דמוקרטית ענווה וקשה, אין הם נרגעים בניסוח חילוקי הדעות ושיחה אודותיהם. הם ממסדים העדר יכולת להשפיע איש על רעהו בדרך של לימוד חברי, קביעת סדר עדיפויות, דחיית פתרונות מתוך אמונה כי אי פעם יכולה להגיע שעתם. בפילוגים תנועות ואנשים נשברים והופכים לקנאים. הקנאות לא נובעת מעודף אמונה אלא מהרצון לאחות מבפנים אמונה שבורה שנופצה לרסיסים. לעתים הניפוץ לא מגיע דווקא מהנושא עליו הדעות חלוקות. הוא פורץ ממעמקים שלא תמיד נהירים למתפלגים עצמם. הם נושאים תוקפנות לא פתורה ומוציאים אותה על סביבתם בנושאים שנראים קטנוניים ושוליים.
היסטוריונים מגלים לנו כי בחברות בעלות מתח רעיוני דתי גבוה נגרמות תאונות למכביר. התאונה היא הפילוג. כך קרה בין פסיכולוגים, אמנים, בעולם האקדמי. קבוצות רעיוניות קוראות את העולם דרך המתחים הרעיוניים שהן יוצרות.
ברל כצנלסון האמין כי היצר הפלגני בעם היהודי הוא חלק מתרבות הגלות . הוא קיווה שהמפעל בארץ יאחד את השונים אך הוא היה מודע לכך כי המתח לקראת העתיד עלול לעורר את 'השטן המרקד' דווקא במקום בו רוחש האידיאליזם והתום. כשהוא עצמו ניסה לאחד את המתפלגים לא פעם מצא עצמו שופך שמן על המדורה.
לכתבה המלאה לחצו כאן